رواية الريان الفصل الثاني 2 بقلم شغف الاعصار


 رواية الريان الفصل الثاني 2 بقلم شغف الاعصار


عند فيروز قامت بوجع شديد في جسدها وخرجت وجدت حنان تستمع إلى التلفاز ...

حنان:اخيرا قومتي وطليتي علينا بطلتك العكره

فيروز:عايزه اي يا مرات ابوي 

حنان:عايزاكي ياختي تقومي تنضفي وتجهزي علشان العمده جاي بليل وهتتجوزي 

فيروز بأسي واستسلام:حاضر يا مرات ابوي وذهبت لتنضف

عند ريان كان يجلس تحت شجره وأمامه نهر كبير ولو اتحرك خطوه هيغرق شافها جايه عليه من بعيد بعيونها الفيروزي وشعرها الأسود الطويل وتمد ايديها لتعديه 



ريان:أنتِ مين وعايزه اي 

البنت لاتتحدث 

ريان:طب اسمك اي 

وفجأه البنت شدته جااامد استيقظ ريان 

ريان وهو يأخذ نفسه:اعوذ بالله من الشيطان الرجيم يا ساتر يارب وقام ونزل تحت 

همام:اقعدي يا ولدي عايزك في كلمتين 

ريان:نعم يا بوي بعد ما قعد 

همام:انت عارف انو أنا وامك اتجوزنا علشان كان فيه طار ما بين عيلتي وعائله امك ومكناش نعرف بعض اجوزنا وعملتها بما يرضي الله وهي الامانه عملتني كويس وكنا زي اي زوجين وحبينا بعض لغيت لما جه الموت وخدها مني 

ريان:الله يرحمها يا بوي 

همام:دلوقتي أنا عارف دماغك العفشه دي عارف انك اتجوزتها علشان ترضيني بس عايزك تعرف انو دي امانه عندك وعندي من اول ما رجليها تخطو البيت ده فا اياك تيجي عليها وانت عارف مرات عمك وبنتها ساره فا اياك تزعقلها قدمنا وفهمها غلطها براحه دي هتبقي سمعتها من سمعتك يا ولدي 

ريان:ربنا يسهل يا بوي أنا هروح اباشر الاراضي ومشي 



همام:أنا متأكد انو هي اللى هتشيل غمامه القسوه اللى على عينيك دي وتخليك تموت الف مره لو نزلت دمعه من عينيه يا ابن صباح 

في محطه القطار وقف عدي ينظر إلى الجميع ويري صورتها اللى في التليفون علشان يعرفها وفجأه سمع صوت صرخه أنثوية

وجد فتاه ومجموعه من الشباب يمسكونها غصب عنها 

وفجأة وجد فجر تتقدم منهم فذهب ليري ماذا يحدث 

فجر لأحد الشباب:انتم مالكم بيها سيبوها

أحد الشباب:انت مالك يا ابله دي بنت عمى ومريضه و هربت من البيت وعايزين نرجعها

فجر للفتاه:أنتِ تعرفيهم

البنت بدموع:لا والله معرفهومش

أحد الشباب:محدش يصدقها هي عندها زهايمر 

فجر:واي اللى يثبت أنها قريبتك

أحد الشباب:وأنتِ مالك ابعدي كده وزقها امسكها عدي من خصرها وسرحوا شويه وبعدها 



فجر:لو سمحت سيبني

عدي سندها وسابها وذهب للفتاه

عدي بهدوء:اسمك اي 

الفتاه :ريم 

عدي :عندك كام سنه 

ريم:عشرين سنه

عدي:أنتِ تعرفي دول 

ريم:لأ والله معرفهومش أنا كنت نازله من القطار وهما حولوا يخدوني غصب عنهم ولما قومتهم قالوا انو هما ولاد عمي واني عندي زهايمر بس والله ما اعرفهم 

عدي مسك أحد الشباب من لياقه قميصه:عندك ثلاث دقائق تقول انت مين وعايزين منهم اي 

الشاب:متصدقهاش 

عدي:واحد 

الشاب ما زال ينكر 



عدي:اثنين 

الشاب ينكر 

عدي:ثلاثه ونزل فيه ضرب 

لغيت لما قال الشاب:خلاص يا باشا أنا هقول الحقيقه احنا كنا هنخطفها علشان كنا عيزينها تشتغل معانا في السرقه 

اتصل عدي على أحد العساكر وجه العسكري وقاله عدي يخدوهم على السجن لغيت لما يجي مشي العسكري ومعاه الشباب

فجر لريم:اياكي تخافي بعد كده يلا روحي على بيتك علشان اهلك ميقلقوش

ريم هزت رأسها بنعم وقالت:شكرا ليكم بجد ومشيت

عدي:الظابط عدي الجارحي

فجر:اه أنا المقدم فجر الصاوي 

عدي:طب يلا ورايا ومشي وهي استغربت من طريقته ومشيت وركبوا العربيه 

عند عاصي كان يجلس وينظر إلى مهره وهي بتنشر ملابس ابوها وهي اخدت بالها من نظراته وكانت مضايقه وهو كان مبسوط بنظرات الضيق منها

جاء له أحد العاملين

العامل:يا عاصي بيه يا عاصي بيه

عاصي:خير يا محمد 



محمد:البقره هتولد والحالة صعبه قوي ومحدش عارف يتصرف والجنين نصفه طالع ونصفه لسه في بطن البقره 

طلع عاصي جري هو ومحمد إلى البقره وبعد محاولات كثيره تم إنقاذ البقره طلع عاصي وهو بينشف العرق شافته مهره أعطته مياه ليشرب

عاصي أخدها وشرب:شكرا يا قمر وغمز لها

مهره بضيق:تصدق اني غلطانه اني جبتلك مياه وقولت اكيد تعبت وانت بتولدها

عاصي بخبث:طب انت مالك مهتميه بيا ليه ها

مهره بتوتر:ها لا مفيش علشان يعني احنا بنشتغل عندكم واهم حاجه راحتكم ومشيت 

عاصي بصلها نظره مش مفهومه ومشي يغير عبائته الملطخه بالدم

في العربيه عند فجر وعدي 

فجر شغلت الاغاني وعدي طفاها

فجر:بطلتها ليه يا رخم 

عدي:عندي صداع 

فجر نظره له بغيظ وبعدين نظرت في الشباك وساد الصمت لغيت لما وصلوا إلى السرايا دخل عدي وفجر وكان يجلس همام والعائله معادا ريان 



عاصي بصدمه:عملتها يا عدي واتجوزت من ورانا شوفت يا حاج وبتقول عليا أنا بتاع نسوان وبعط كثير شوف الظابط شوف الحيله بتاعنا اهو راح اتجوز وجاي ليك بفضيحه اقتله يا بوي واغسل عارك بإيديك ولا اقولك متلوثش ايديك يا بوي أنا هقتله اني 

عدي بصدمه:اي ياروح امك السيناريو ده بجد برافوا مكنتش يا ابني تطلع دكتور بهايم كنت تطلع مخرج والله كنت هتكسب 

عاصي وهو يعدل نفسه بغرور:أنا عارف اصلا اي مهنه بداخلها بكون فيا التوب يا ابني أنا التوب والباقي كنتلوب 

عدي:طب بس علشان مقولش لابوك على سوسو واللى عملته فيك ها فاكر 

عاصي:مين دي يا حضرت الظابط عدي 

عدي:ايوه كده انعدل دي المقدم فجر الصاوي هتساعدني في



 المهمه الجديده واللواء عز الدين قالى انو تعيش هنا علشان ده يعني بيت العمده وهنا انسب مكان ليها 

همام:نورتي يا بنتى والله

فجر:البيت منور بأهله 

سندس(ام ساره):اصل البيت كان ناقص ناس غريبه 

اتكسفت فجر جدا 

همام:سندس وبعدين معاكي 

سندس بخوف:والله ما قصدش يا حاج 

همام:ولا تقصودي معلش يا بنتى أنا بعتذرلك نيابه عن مرات اخويا 

فجر:لا يا حاج أنا اللى اسفه يعني أنا ضيفه 

همام:متقوليش كده يا بنتي أنا اعتبرتك بنتي اللى ربنا مرزقنيش بيها ورزقني بثلاث تيران 

عاصي:كده بتغلط يا حاج 

همام:اسكت يلا وندي على الخدامه تودي فجر إلى غرفتها 

همام:ورايا يا عدي 

عدي:ليه يا حاج 



همام:عايز اعرف مين سوسو وعملت اي مع الصايع ده 

عدي:دا عملت عمايل يا حاج 

عاصي:وحيات امك يا عدي الكلب ما هسيبك 

 طلع جري وراء اخوه علشان ميقولش والحاج همام نظر لهم برضا وفرح على جنان عياله

همام:ربنا يرزق حالكم يارب 

همام في التليفون:ها يا سمير هترجع امتي فرح ريان بليل ومفضلش كثير

سمير:انت عارف يا خوي الشغل هنا كثير بس هحاول اخلصه وارجع

همام:متتأخرش يا خوي مع السلامه 

سمير:في رعايه الله 

عدي الوقت وجاء وقت فرح ريان الصعيد........:



الفصل الثالث من هنا 



تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×